נעים להכיר, אני המתחרה שלך!
בכל תהליך עסקי (כגון תכנון ובניית אסטרטגיה עסקית) או תהליך שיווקי (בניית תכנית שיווקית) שאני עוברת עם הלקוחות שלי, בשלב מסוים עולה השאלה מיהם המתחרים שלך? מרבית מהעסקים אתם אני עובדת שולפים מספר שמות של חברות מתחרות בתחום, שהרי מובן שכולם יודעים שהם לא לבד בשוק, אולם השאלה היא עד כמה הם באמת מכירים אותם. מה הם יודעים ויכולים לספר עליהם? וכשאני שואלת מה מאפיין את המתחרה, מה הוא מציע ללקוחותיו, מה מכיל סל המוצרים (או השירותים) שלו, מה לדעתך הכיוון שלו, או במה את/ה טוב/ה ממנו, כאן צצה המבוכה. לעתים אפילו תחושות כמו כעס, מבוכה או חוסר נוחות (מה הטעם לבזבז את הזמן על המתחרים שלי עכשיו? אני הנושא, למה לא מתמקדים בי?). מסתבר שהרוב מתעלמים מהמתחרים, או מסתפקים בהיכרות לגמרי שטחית שלהם, ולא מודעים לתועלת שיש בהיכרות מעמיקה עמם.
הצהרה: כחלק מהבנה וניתוח אסטרטגי עלינו לייחס למתחרים שלנו את אותה חשיבות שאנו מייחסים לעסק שלנו!
להלן מספר הנחות יסוד שתומכות בכך:
- המתחרים מכירים היטב את השוק, הם פועלים ע"פ אסטרטגיה ויודעים מה הם עושים.
- המתחרים נמצאים צעד אחד לפנינו.
- המתחרים שלנו יצירתיים ויש להם רעיונות מלהיבים.
- למתחרים שלנו מאגר לקוחות מרשים, יציב ונאמן.
כל זה כמובן לא בהכרח נכון בהקשר לכל המתחרים, אך אם נאמין בהנחות היסוד הללו, בוודאי נפעל על מנת לגבור עליהן, ולכן –
- נעמיק את ההיכרות שלנו עם השוק
- נשכלל את הידע והבקיאות שלנו על מנת לגבור על התחרות
- נקבל החלטות טובות ומועילות יותר
- נשמור על קצב ההתפתחות שלנו (ואף נקדם אותו)
- לא נעתיק את המתחרים שלנו, אלא נעשה את זה טוב יותר
- נלמד מהשגיאות שלהם (ונימנע מהן בעצמנו) כשם שנלמד מההצלחות שלהם
במילים אחרות – הכרות מעמיקה עם המתחרים שלנו, נחוצה לשם הצלחתנו העסקית.
זכרו – ידע הוא כוח, ואם טרם השתכנעתם - אתם יכולים להיות בטוחים שגם המתחרים שלכם בודקים אתכם!
מומלץ ליישם נוהל קבוע להיכרות מעמיקה עם המתחרים.
עם הניסיון שצברתי, פיתחתי כלי עזר יעיל ופשוט, לניתוח המתחרים. מוזמנים ליצור קשר ולקבל פרטים נוספים.
שרון בסטר | בסטר - לעשות עסקים טובים יותר
www.sbester.co.il | sharon@sbester.co.il